Chevrolet Trax


V těchto dnech se na salonech autorizovaných dealerů objevují první vozy Chevrolet TRAX. Předprodejní verze byla k vidění na autosalonu v Ženevě a i na tamější poměry se kolem ní točil slušný hlouček návštěvníků. Uvedení vozu na trh předcházela řada dotazů ze strany našich zákazníků a tak se dnes pokusíme na ně odpovědět.



Úvodem se asi sluší připomenout, že to byla právě automobilka Chevrolet, která v roce 1935 uvedla na trh vůz Chevrolet SUBURBAN, který dal vzniknout v té době zcela nové kategorii automobilů, která dostala název SUV. Za zmínku rovněž stojí, že model SUBURBAN se vyrábí dodnes a je tak nejdéle nepřetržitě vyráběným modelem vozu na světě. Co se týká zkušeností s výrobou vozů kategorie SUV, mají tedy konstruktéři Chevroletu rozhodně z čeho čerpat.



PROČ CHEVROLET TRAX?

Chevrolet TRAX představuje malé pětimístné SUV nabízené jak ve verzi s pohonem všech kol, tak ve verzi s poháněnou přední nápravou, což má své logické opodstatnění, neboť jak vyplynulo z každodenní praxe, mezi hlavní důvody proč se zákazník rozhodne pro koupi SUV patří:



  • vyšší posed, řidič sedí výše, než v klasickém sedanu a má tím pádem lepší rozhled
  • senioři a osoby se sníženou pohyblivostí ocení snazší nastupování i vystupování z vozu z důvodu výše umístěných sedadel
  • díky vyšší světlé výšce vůz zvládne i polní a lesní cesty, kde většina osobních aut neprojede buď vůbec, nebo za cenu poškození podvozku a spodní části vozu
  • SUV dává svému majiteli určitou volnost a nabízí větší průchodnost mimo zpevněné cesty

Většina z výše zmiňovaných nikdy neopustí asfaltovou silnici, takže pohon 4x4 pro ně znamená zbytečné náklady navíc a vůz s pohonem přední nápravy jejich potřebám plně vyhovuje



Kdo naopak ocení verzi s pohonem 4x4 jsou:

  • dobrodružněji založení lidé s aktivním životním stylem trávící čas v přírodě, kterým pohon 4x4 nabízí možnost vydat se tam, kam ostatní nemohou a jet dál ve chvíli, kdy ostatní už zůstanou stát ( a ten pocit rozhodně stojí za to )
  • vyznavači zimních sportů, kteří tráví volný čas na horách, neboť pokud na zimu vůz vybavíte zimními pneumatikami, což většina soudných řidičů udělá, je obava z toho, že budete nuceni nasazovat sněhové řetězy ve většině případů zbytečná
  • majitelé nemovitostí situovaných v místech s horší dostupností
  • pohon 4x4 přináší větší komfort jízdy a zvyšuje bezpečnost jízdy, což je obecně známý fakt
  • SUV dnes ještě stále představuje atraktivní vůz a je do určité míry znakem životního stylu majitele

Prodejem terénních vozů i SUV se už nějaký ten pátek zabýváme a najezdili jsme s nimi tisíce kilometrů, takže si troufám tvrdit, že co je zde psáno vychází jak z našich praktických zkušeností, tak z každodenního kontaktu se zákazníky.



Není žádným tajemstvím, že Chevrolet TRAX má v rámci koncernu GM mnoho společného s koncernovým dvojčetem OPELEM MOKKA. Oba vozy se vyrábějí na stejné výrobní lince a jsou postaveny na stejné platformě GM Gamma II. OPEL MOKKA je v současnosti téměř beznadějně vyprodaný a to i přesto, že čekací doba může v závislosti na konfiguraci vozu činit až 7 měsíců, což by mělo vyřešit plánované rozšíření výrobních kapacit o další výrobní závod. Jak uvedl mluvčí GM, od zahájení prodeje MOKKY v červnu 2012 obdržel OPEL již 110 000 objednávek převážně od zákazníků z Evropy, kde MOKKA v mnoha státech patří mezi tři nejprodávanější SUV na trhu.



Zájem zákazníků je většinou jediným skutečně objektivním hodnotícím kritériem v oblasti atraktivnosti a kvality vozu a v dnešní době, kdy je automobilový trh v Evropě přesycený vozy všech kategorií si lze jen těžko představit, že by zákazník byl ochotný čekat na nějaký vůz tak dlouho, aniž by k tomu měl skutečně vážný důvod.



Chevrolet TRAX je v nabídce v jedenácti odstínech barvy karosérie s délkou 4,25 a šířkou 2,035, výškou 1,67 metru a pohotovostní hmotností 1454kg ( 1,4 Turbo) představuje menší SUV, ve kterém nalezne čtveřice pasažérů veškeré pohodlí. TRAX nabídne velmi dobré manévrovací schopnosti, což oceníme především ve městě. ( asi každý z nás někdy zažil zoufalou blondýnku za volantem AUDI Q7 snažící na popáté marně napasovat svůj vůz mezi dvě čáry parkovacího místa v podzemních garážích nákupního centra ). Většině běžných smrtelníků by manévrování s TRAXEM nemělo v městském provozu činit žádné problémy, motory 1,4 TURBO i 1,7D disponují dostatečnou dynamikou. Parkování usnadňují jak zadní parkovací čidla, tak ve vyšší výbavě nabízená parkovací kamera.



ZAVAZADLOVÝ PROSTOR

U vozů kategorie SUV se musí počítat s přepravou zavazadel a sportovního náčiní, takže TRAX nabízí zavazadlový prostor o základním objemu 356 litrů. Sklopením zadní řady sedadel vznikne rovná plocha a objem zavazadelníku se zvýší na 785 litrů. Za zmínku stojí, že při sklopení sedadla spolujezdce můžeme do vozu naložit náklad o celkové délce 2,3m! V nabídce doplňků samozřejmě nechybí střešní nosiče, boxy, držáky na kola a ostatní obvyklé příslušenství.



INTERIÉR A VÝBAVA

Ty tam jsou doby laciných plastů, interiér TRAXU působí solidním dojmem, přístrojové desce dominuje analogový otáčkoměr v kombinaci s digitálním ukazatelem rychlosti, samozřejmě nechybí ani ukazatel vnější teploty a palubní počítač. Uspořádání přístrojů připomíná modely SPARK a AVEO u TRAXE však už konstruktéři dostali rozum a přístrojovou desku umístili do palubní desky tak, aby s ní tvořila kompaktní celek. Na volantu najdeme ovládací prvky audiosystému, hands-free a tempomatu. Příjemným překvapením je zásuvka 220V umístěná v konzoli mezi předními sedadly, kterou je vůz vybaven ve všech stupních výbavy a kam je možné připojit například notebook, nabíječku, nebo jiné elektrické zařízení ke kterému nemáme adaptér na 12V. TRAX je nabízen ve čtyřech stupních výbavy ( LS, LS+, LT, LT+ ). Ve výbavě LT+ najdeme například vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, kompas, nebo audiosystém MyLink, kterému se budeme věnovat trochu podrobněji.



AUDIOSYSTÉM

Všechny verze audiosystému umožňují připojení a ovládání přehrávače MP3, iPodu nebo iPhonu. Ve výbavě LT a LT+ je vůz standardně vybaven audiosystémem MyLink se sedmipalcovým barevným dotykovým displejem, jehož hlavní předností je pokročilá úroveň spolupráce s chytrými telefony, která umožňuje:



  • Připojit telefon pomocí Bluetooth a telefonovat pomocí integrovaného Handsfree, přičemž všechny údaje se přehledně zobrazují na displeji audiosystému
  • Přehrávání hudby z přehrávače MP3 nebo telefonu jak prostřednictvím kabelu, tak bezdrátově pomocí Bluetooth, přičemž i v tomto případě jsou všechny údaje, jako názvy skladeb a playlisty přehledně zobrazovány na displeji audiosystému.
  • Přehrávání fotografií z telefonu
  • Zobrazení obrazovky navigace běžící na mobilním telefonu na displeji audiosystému ve voze, k čemuž je nutné si stáhnout do telefonu navigační software BringGo.

Více o systému My Link najdete zde: Chevrolet MyLink

BEZPEČNOST

Píše se rok 2013, takže přední , boční a hlavové AIR BAGY pro řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy na všech místech ve voze, stejně jako úchyty pro připevnění dětské sedačky ISOFOX na obou zadních krajních sedadlech bereme u TRAXE jako samozřejmost. K tomu je třeba přidat:



  • patentovaný stabilizační systém STABILITRAK, který se poprvé objevil ve vozech Cadillac
  • ABS
  • ovládání rádia a Bluetooth na volantu
  • tempomat s omezovačem rychlosti
  • kontrolu tlaku v pneumatikách
  • brzdový asistent ( BAS )
  • asistent pro bezpečné sjíždění svahů DSC ( verze výbavy LT a LT+ )
  • asistent rozjezdu do kopce
  • couvací kamera ( verze výbavy LT a LT+ )

A samozřejmě podstatná je i konstrukce karosérie jako takové, kde výrobce uvádí, že v případě, že se váš TRAX převrátí přes střechu, je jeho konstrukce navržena tak, aby odolala síle odpovídající čtyřnásobku hmotnosti vozu. To jsme během našeho testu nezkoušeli, ale vzhledem k tomu, že všechny vozy Chevrolet nové generace obdržely vždy pět hvězdiček, tedy maximum v crashtestu EURONCAP, není důvod tomuto tvrzení nevěřit.



MOTORY a PŘEVODOVKY

Jak je patrné z připojených fotografií, designem přední části vozu Chevrolet TRAX už na první pohled nikoho nenechá na pochybách o své příslušnosti k nové modelové řadě, na jejímž začátku byl model CRUZE, kterého se dosud celosvětově prodalo přes tři miliony kusů a tak asi nikoho nepřekvapí, když pod kapotou TRAXE najdeme motory osvědčené právě v modelu CRUZE. Nabídka motorů a převodovek vypadá následovně:



Zážehový 1,6 85kW / 115 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem přední nápravy.



Zážehový 1,4 TURBO 103kW / 140koní v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol 4x4.



Vznětový 1,7 D 96kW / 130koní v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.



Vznětový 1,7 D 96kW / 130koní v kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol.



Vznětový 1,7 D 96kW / 130koní v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol 4x4.



Všechny motory plní emisní normu EURO 5, všechny verze s manuální převodovkou jsou vybaveny systémem START/STOP pro úsporu paliva.



Podrobné technické specifikace jsou k dispozici zde:



V době našeho testu jsme měli možnost kromě testované verze krátce vyzkoušet i verzi s nepřeplňovaným motorem 1,6 známým z modelu CRUZE o kterém víme, že nedisponuje nijak oslnivou dynamikou a jeho použití v TRAXU jsme tedy sledovali se značnými obavami. Výsledek nakonec překvapivě nebyl tak špatný, jak jsme očekávali a tak bychom tuto motorizaci označili jako ekonomickou, leč použitelnou.



POHON 4x4

U verzí s pohonem všech kol AWD je použit osvědčený systém pohonu 4x4, který najdeme i u jiných výrobců SUV. Za běžného provozu je pohon přenášen pouze na přední kola vozu, což přináší úsporu paliva a v případě, že dojde ke zhoršení trakce, například na kluzkém povrchu nebo na sněhu dojde k připojení zadní nápravy a točivý moment je pak přenášen na všechna čtyři kola. O rozdělení točivého momentu v poměru 100/0 až 50/50 mezi přední a zadní nápravu se stará elektromagnetická spojka. Vše je řízeno elektronicky ve spolupráci s dalšími bezpečnostními systémy vozidla, mezi něž patří především ABS a systém řízení jízdní stability Stabili Trak.



ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ A DOJMY Z VOZU

Pokud bychom měli zhodnotit jízdní vlastnosti, tak motor 1,4 TURBO dává vozu slušnou dynamiku, takže vůz zvládá bez problémů většinu běžných manévrů a ani na dálnici nebude Chevrolet TRAX rozhodně překážet. Při jízdě po dálnici je ve vyšších rychlostech trochu znát vyšší karoserie i světlá výška, což se odrazí ve stabilitě vozu v zatáčkách, ale to je běžný jev u většiny SUV. Ve městě řidiči ocení dynamiku i střízlivé rozměry vozu, v hustém provozu je velmi praktické integrované hands-free s rozměrným a přehledným dotykovým displejem. Ke komfortu jízdy přispívá i inteligentní audiosystém. Samozřejmě nesmíme zapomenout na spotřebu. Během našeho testu dlouhého 140 km jsme město opouštěli s hodnotou 8,2 na dálnici se pak spotřeba vyšplhala k 8,7 litrům a mimo město se pohybovala kolem 6,2 litrů Naturalu. Nutno ale zdůraznit, že se jednalo o "syrový" vůz, který měl najeto 54km a nás styl jízdy byl spíše dynamický než úsporný.



Se zaváděcí cenou 329 900,- včetně DPH ( 1,6 MT LS FWD ) představuje TRAX zajímavý vůz, který dále rozšíří modelovou řadu Chevroletu o menší SUV. Osobně se domnívám, že většina motoristů, kteří si chtějí jízdu trochu užít a dopřát si trochu komfortu sáhne po vyšších výbavách a zvolí buď benzinový motor 1,4 TURBO nebo diesel 1,7D. U námi testovaného vozu s motorem 1,4 TURBO a pohonem 4x4 najdete v ceníku zaváděcí cenu 469 900,- CZK včetně DPH.



Jako již mnohokrát v minulosti ale doporučujeme udělat si čas a zastavit se u nejbližšího autorizovaného dealera Chevrolet a vůz si v klidu prohlédnout, vyzkoušet, svézt se, zeptat se na všechno co Vás zajímá a nechat si od našich techniků poradit, jedině tak odjedete s vozem, který bude skutečně odpovídat tomu, co od něj očekáváte.





Chevrolet Trax - Ceníky a technické informace.






červenec 2013



Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax Recenze aut - Chevrolet Trax
© 2008 - 2016 CAR FOR YOU Tuklaty 186, 250 82 Úvaly u Prahy |